onsdag 8 juli 2009

Arpeggio

Math Rock, arpeggio och så vidare. Det ramlar ur mig huller om buller.

Jag skulle kunna beskriva vad Math rock är för mig. Läs på engelska wikipedia istället. För mig sitter betydelsen i magen/örat. Det känns. Jag har grubblat över det på sistone. Jag tror att det är det karakteristiska arpeggio-liknande spelandet som berör mig mest.

Nedan hittade jag en video med The Fall of Troy. Ett band som jag lyssnar mycket på just nu. Sången ligger aningen för nära nu metal för att jag helt skall trigga på det men lyckligtvis så kompletteras sången med en ansenlig mängd screamo. Screamo appellerar min känsliga konstnärssjäl mer än growl. Det andas mer desperation och ångest än "kolla här vad arg jag är". Båda är bra men i vägskälet growl screamo så skriker jag hellre som en flicka än grymtar som ett monster.



Med risk för att helt tappa fokus så för jag tillbaka till inläggets huvudsaklig tema "arpeggio". Så ber jag er tittat på följande clip med irländska gruppen Adebisi Shank.



Kungen av komplexa arpeggion torde vara gruppen Giraffes? Giraffes! från USA. För er som inte har tålamod att lyssna igenom det flummiga introt så flytta fram till 2.47 då själva musiklåten börjar.



Nu hänger min son över min rygg och vill låna datorn så jag hinner inte riktigt hitta ett Don Caballero clip som jag hade i åtanke. Det får vänta till nästa gång.

1 kommentar: