måndag 20 juli 2009

Last.fm + 3G = lyssna

Min fru lägger barnen och varmvattnet i sommarstugan är slut och diskandet måste vänta en stund. Min äldsta pojk som fyller fjorton spelar spore på mina andra dator vilket innebär att jag använder ubuntuburken. Eftersom den är så gammal att inget hårddiskutrymme tillåter att jag lagrar mp3:or så blir det till att streama.

Mitt 3G-modem fungerar otroligt bra i ubuntu och den inbyggda RythmBox streamar direkt från mitt last.fm-konto. Underbart. Jag lyssnar på de emininta låtar last.fm (och vissa av mina vänner) rekomenderar mig. Träffsäkerhet är kusligt precis. Det slår ungefär tre veckors bläddrande i skivbackar på mer eller mindra obskyra skivbutikers importhyllor. Framtiden är automatisk och jag gillar den.

Snart kommer jag växla och lyssna på mina egna älskade låtar -- dvs de låtar som jag under tre år klickat på när jag verligen tyckt att jag hört något bra. Allt detta kostar mindre än en stor stark i månaden. Hur bra kan man ha det egentligen?

Om du inte fattar vad last.fm är klicka på länken eller läs på wikipedia. Om du inte gillar det: stäng av din dator och sätt på dina vinylskivor och väx fast i 1900-talet.

Denna semester kommer att flyta på med jämnmod och välbehag.

Passa på att lyssna på blakfish när du ändå är här. 


Ola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar