onsdag 8 juli 2009

[Math] -- Sverige



Hallå, sköna nya värld. Jag har efter mycket övervägande bestämt mig för att starta en musikblogg. Anledningarna till att starta en blogg dedicerad till musik är flera:
  • Jag är gillar musik. Så är det. Jag lyssnar massor.
  • Internet. Där finns den och tjänster som last.fm, spotify, soulseek, piratebay har format mitt musiklyssnande. Det har möjliggjort djupdykningar i obskyra genrer som vida översteg den tådopp som jag kunde göra i skivbackarna på 1900-talet.
  • Math-rock och allt med Math som suffix. Jag gillar det helt enkelt och det är ingen i Sverige som skriver om det. Ingen som jag vet. Det händer mycket i världen och jag kommer att skriva om det om jag kan.
  • Jag vill ha en blogg som mer handlar om mig och mina intressen. Den kommer alltså också innehålla privata reflektioner. Kanske till och med känslor.
Jag är ingen taliban och jag kommer inte strikt hålla till en genre. Genrer är ett fenomen som också tillhör skivbackarna och 1900-talet. Jag föredrar taggar. Mathrock är den tagg som jag kommer tillbaka till. Det har varit så sedan Slint, sedan Redneck Manifesto och Turing Machine.

Bloggen är handlar om musik som jag tycker om -- inte om musik som jag ogillar. Att jag inte kan uppskatta dansband, Mariah Carey, Celine Dion, Blues (eller egentligen människor som gillar blues) är min förlust och jag avundas de som klarar av njuta av detta. Jag kan inte göra det.

Jag föredrar Last.fm. Jag har varit med ett tag och gillar wiki, transparens och statistik. Jag är betalande medlem. Spotify i all ära men just taggen mathrock är skrämmande underrepresenterad. Jag antar att det kommer men just nu tvingar det mig att använda andra musikmedel.

1 kommentar:

  1. Brain-Synch? Startade precis en blogg för nån vecka sedan med nästan exakt samma syfte.

    niklas.istenes.se Metal, Gaming och Randomness

    SvaraRadera