söndag 19 juli 2009

Math Pop -- Del ett

Screamo, alternative metal och Math Core i all ära men ibland blir ångesten, svårmodet och den illa återhållna aggressiviteten mer än vad jag klarar. Kanske för att det är sommar, kanske för att jag är en så allt igenom lycklig människa. Nej, jag tror mer att det handlar om att jag gillar att blanda. Chilli med sockersöt choklad. Därför tänkte jag skriva lite om math pop som jag tycker om.

Math Poppen kommer inte helt otippat för det mesta från England. Den har till skillnad från huvudfåran i Math rocken nästan alltid vokalister. För mig är det en ganska ny bekantskap och jag gillar. Utan inbördes rangordning presenterar jag This Town Needs Guns, Tubelord och Foals.

This Town Needs Guns
Detta gick rakt in i mitt hjärta. En liten aning Sundays och lite Talk talk och en god portion komplicerat virkat popsnöre. Dessvärre är deras officiella video Panda från senaste skivan inte lika bra som denna mindre korrekta Chinchilla.



Tubelord
Detta är min senast bekantskap och jag har endast lyssnat till tre låtar. Tubelord dansar lekfullt mellan indie, pop och math med lite screamokrydda på toppen. Precis som This Town Needs Guns så är vokalisten väldigt begåvad. Ett varningens lillfinger skall höjas för den jönsigt producerada virvelkaggen. Jag förstår inte riktigt varför de vill att den skall låta som en kass Roland R8. Detta kommer dock inte fram så mycket i låten Feed Me A Box Of Words.



Foals
NME, en tidskrift jag köpte i min ungdom har höjt detta band, om inte till skyarna så åtminstone, ett par våningar upp. Foals är poserande atari-rock som möter math rockens gitarrplinkande och det svänger. Jag gillar och väljer att spela Hummer.




Vältra er i dessa invecklade mjukisdjur i sommarregnet. Själv sitter inregnad i österlen.

2 kommentarer:

  1. Intressant och lärorikt, Ola. Du sitter på jättemycket kunskap. Kul att du delar med dig av den.

    Är du intresserad av att gästblogga på Loudfarmer?

    //Karlotto Winroth

    SvaraRadera
  2. Nånstans läste jag en nypåhittad genre till just Foals, de kallades för Calculator Funk. De tyckte jag var roligt.

    SvaraRadera